În primul rând nu ne propunem să dăm lecții și nici să pretindem că suntem experți în orientare în carieră. Vom încerca însă, cu experiența pe care o avem în recrutarea pe domeniul tehnic, să va oferim câteva repere pe care să le luați în considerare în momentul în care va gândiți la o CARIERĂ.
AUTO EVALUARE
Întrebări la care să îți răspunzi?
Care sunt punctele tale tari? (Știu că pare ceva “expirat”, însă sunt foarte importante pentru tine. Vei ști să definești mai bine ce ți se potrivește)
Care consideri că sunt minusurile tale? (ce consideri tu că este un minus – uneori un minus într-un domeniu poate fi un plus în altul. Dacă ești genul care se plictisește cu o bucată de cod în față, dar este totuși pasionat de partea tehnică, poți fi foarte bun pe partea de vânzări sau suport în domeniul acesta)
Care sunt activitățile care îți plac mai mult?
În ce condiții ai rezultate mai bune?
Care este domeniul general în care ți-ar plăcea să lucrezi? De ce?
Care este stilul tău de a învăța? (Îți place să înveți ceva citind cum se face? Urmărind pe cineva în timp ce face asta sau urmărind rezultatul obținut de altcineva, pentru a putea învăța?)
Ce tip de companie/mediu ți se potrivește?
Ce ți se potrivește mai bine?
Antreprenor
Antreprenorul este persoana căreia îi place să aibă libertate de decizie, să aibă inițiative și să le poată pune în aplicare, să controleze activitățile pe care și le propune. Își asumă, cu infinit curaj, riscuri și responsabilități, care de multe ori îl pot depăși. În mod evident, există și acei antreprenori foarte calculați, pentru care fiecare pas este bine gândit și documentat înainte de a fi făcut.
Dar de cele mai multe ori acționează după impuls.
Ce faci dacă eșți acest gen? Cel mai probabil nu vei avea resursele financiare să îți începi propria afacere de pe băncile facultății și poate nici experienţa să o faci.
Ceea ce este important este să te simți că un antreprenor, să simți că poți să propui și să implementezi noi idei sau schimbări, că ai libertate de mișcare, că nu te încadrezi în anumite tipare, că există flexibilitate.
Toate acestea le poți găși și ca angajat. Întrebarea pe care trebuie să ți-o pui este unde pot să am toate astea?
De cele mai multe ori, această flexibilitate se găsește în start-up-uri și mai puțin în companiile multinaționale cu sute și mii de angajați. Dacă angajatorul are mai mult de 100 de angajați e deja dificil să mai beneficiezi de un astfel de mediu. Cei care reușesc însă, au o retenție foarte mare a angajaților în companie, pentru că și implicarea acestora este pe măsură.
Trebuie să ai grijă că la orice interviu să afli detalii despre compania angajatoare și să afli dacă te poți integra și dacă poți performa acolo.
Dacă te vei simți restricționat de x tipuri de rapoarte sau de ore fixe sau activități care ți se par redundante și birocratice, dacă nu poți să îmbunătățeșți niciun proces și orice idee pe care o ai este aruncată la coșul de gunoi, în așa fel încât ai senzația că ești doar o rotiță în sistem, îți irosești timpul și nu poți crește așa cum îți dorești. Ar trebui să iei în considerare faptul că acel mediu nu ți se potrivește.
Angajat
Ceea ce caracterizează un angajat în principal, este nevoia de siguranță financiară. Cred că nu s-ar mai angaja nimeni dacă ar fi financiar asigurat; ar prefera să își facă propria firmă, adică să devină antreprenor sau poate , cum spun alții, ar putea “să stea cu burta la soare”, că are cu ce.
Toți avem nevoie de siguranță financiară. Angajat sau antreprenor.
Nu există o delimitare clară, însă se poate spune că există candidați “genul antreprenorului” sau “genul angajatului”.
Primul tip se caracterizează, cel mai probabil, prin nevoie mai mare de libertate și implicare, al doilea prin nevoia de reguli stricte, proceduri, predictibilitate mai mare.
Nu există o graniță bine definită între cele două tipuri, fiecare dintre noi poate să fie angajat în anumite condiții și antreprenor în altele, Însă, ce contează de fapt este să știm ce mediu de companie ni se potrivește.
Poți stabili acest lucru fără să faci practică 6 luni și fără să ai încă experiență de lucru. Trebuie să te gândești foarte bine care sunt lucrurile care îți plac, în ce condiții de lucru te simți fericit, ce anume reușește să “îți pună rotițele în funcțiune”.
Îți place să fii implicat în luarea deciziilor sau te simți confortabil cu a le urma pe ale altora?